Kotor oli juuri sellainen paikka, johon tekee mieli pysähtyä vähän pidemmäksi aikaa. Vuoret nousevat lähes suoraan merenlahdesta ja maisemat vaihtuvat jatkuvasti riippuen siitä, mistä kulmasta lahtea katsoo. Vaikka Kotor on suosittu matkailukohde, siellä oli silti jotain rauhallista ja vanhan kaupungin sokkeloissa helposti unohti ajan kulun.
Videokuvaa pyöräilykierrokselta, Kotor vastarannalla.



Saapuminen Kotoriin
Kotorin bussiasema on pieni. Otin aseman päädystä taksin majapaikkaan. Matkaa oli runsas kilometri ja kuski pyysi 7 euroa. Suostuin heti – ei tarvinnut harhailla kuumassa reppu selässä. Montenegrossa ei ole taksimittareita, hinta sovitaan etukäteen ja tinkiä voi. Seitsemällä eurolla pääsi ilman neuvotteluja, mikä kuulostaa reilulta lyhyelle matkalle.
Majapaikkana oli Viktor Rooms, siisti kaksikerroksinen majatalo omilla huoneilla. Majoittauduin kolmeksi yöksi noin 100 euron hintaan, sijainti oli erittäin hyvä. Keskikesällä sesonkiaikaan yli tuplahinta. Kotorissa hyvä sijainti on tärkeä, koska julkisesta liikenteestä jäi vähän sellainen olo, että onko niitä olemassakaan.
Noin 200 metrin päässä oli Shopping Center Kamelija. Yläkerrassa sijaitsi Walter BBQ, josta avautui osittainen näkymä lahdelle ja vuorille – kuten oikeastaan lähes kaikkialla Kotorissa. Pihvit alkoivat 8,60 eurosta ja paikka oli siisti sekä rauhallinen.
Toinen hyvä ruokapaikka oli Tanjga BBQ bussiaseman ja linnoitusalueen välissä. Annokset olivat todella isoja: pihvi 6 euroa ja ranskalaiset 3,50 euroa. Täällä ei ainakaan tarvinnut lähteä nälkäisenä pois.





Vanhakaupunki ja linnakealue
Kotorin vanhakaupunki on muurien sisällä oleva sokkeloinen alue täynnä ravintoloita, baareja ja matkamuistomyymälöitä. Linnakkeen sisäänkäynnin edessä olevasta turisti-infosta sai ilmaisen kartan, jossa rakennukset oli merkitty numeroin. Kaduilla ei juuri ollut nimiä, joten kartasta oli oikeasti hyötyä.
Linnakealueella kannattaa myös katsella matkamuistoja. Ostin Basaazirsta kassin 6 eurolla, kun muualla vastaavat maksoivat noin 10 euroa. Tarjolla oli paljon muutakin.
Kotor tunnetaan myös kissoistaan. Majapaikan kissa tuli päivittäin tarkistamaan löytyisikö herkkuja. Kissojen kuvia näkyi kaikkialla matkamuistoissa – kasseissa, t-paidoissa ja pienesineissä. Kotor on selvästi kissojen kaupunki.






Thai-hieronta keskellä vanhaa kaupunkia
Useamman kävelypäivän jälkeen päädyin Kamalaya-hierontaan linnakealueella. Tunnin thai-hieronta maksoi 55 euroa ja oli todella hyvä. Sen jälkeen jaksoi taas kävellä pitkin vanhankaupungin kivikatuja ilman että nivelet protestoivat.






Polkupyörällä Kotorin lahden ympäri
Vuokrasin pyörän Montenegro Gloge citybike -vuokraamosta. Päivähinta oli 15 euroa eikä takuumaksua tarvittu, kunhan passi löytyi mukaan. Vuokraamo löytyi shopping centeriltä pääkadulle oikealle noin sadan metrin päästä – pyörät näkyivät hyvin tien varressa.
Pyöräilin rantatietä pitkin ympäri Kotorin lahtea. Lahtea en kuitenkaan päässyt täysin kiertämään alkavan sateen uhan vuoksi, joten samaa reittiä piti lopulta palata takaisin, tosin vettä tulikin vain muutama pisara hyvin pilvisessä säässä.
Matkaa ehti kertymään 7- 8 km suuntaansa. Reitti oli kuitenkin helppo seurata ja maisemat olivat koko ajan hienot.
Pysähdyin monta kertaa ottamaan kuvia lahdesta eri kuvakulmista. Vuoret, pienet rantakylät ja hitaasti liikkuvat risteilyalukset tekivät näkymistä todella näyttäviä.
Matkan varrella osui vastaan myös hieno ja kallis Ole-rantaravintola, jossa Cola maksoi 5 euroa. Maisemat olivat kyllä kohdillaan.
Pyöräilin myös Muon kylän läpi. En olisi edes huomannut sitä ilman kylttejä. Se sijaitsee Kotorin vastarannalla ja sulautuu lähes huomaamatta lahden rantaan.




Veneellä Perastiin
Tein Kotorista pikaveneretken Perastiin. Lähtö oli kello 12.00. Lähtöpaikka oli kauppakeskus Kameijasta rantaan päin ja siitä vasemmalle.
Matkalla pysähdyttiin Lady of Rocks -minisaarella, mutta siellä ei ollut maihinnousua. Mereltä katsottuna maisemat olivat todella hienot.
Perastiin saavuttiin noin 12.40 ja aikaa kaupungissa oli 1 tunti 10 minuuttia. Se riitti hyvin rantakadulla kävelyyn ja maisemien katseluun. Perast on pieni mutta erittäin kaunis paikka.
Paluu kesti noin 20 minuuttia ja koko retken hinta oli 20 euroa. Uusi kaupunki ja näkymät mereltä tekivät retkestä ehdottomasti käymisen arvoisen.
Kotorista järjestetään myös Blue Cave Tour -retkiä. Pelkkä Perastin kierros maksaa 20 euroa, tälle retkelle siis osallistuin. Pidempi versio tunneleineen ja luolineen kestää kolme tuntia ja maksaa 40 euroa. Retkistä oli erittäin hyvät palautteet.
Hop on hop off -bussi olisi maksanut 28 euroa, mutta pyöräily rantatietä pitkin tuntui paljon paremmalta vaihtoehdolta.
Käytännön huomioita Kotorista
Sunnuntai-iltana netti katkesi kokonaan eikä toiminut vielä aamupäivälläkään. Iltapäivällä yhteydet kuitenkin palasivat normaaliksi.
Kävelin lopulta majapaikasta bussiasemalle, kun reitti oli tullut jo tutuksi.
Kotorin julkinen liikenne vaikutti muutenkin aika huonolta. Lähtö seuraavaan kohteeseen oli bussiasemalta 8.39 ja paikalla piti olla 20 minuuttia ennen lähtöä. Muutama vuoro lähti päivässä pääkaupunki Podgoricaan. Jotkut vuorot olisivat kestäneet yli kuusi tuntia. Google maps ei ollut ajantasalla aikatauluista, kannattaa katsoa Kotorin linja-autoasemalta oikeat lähtöajat.
Vaikka matkaa oli alle 80 kilometriä ja autolla siihen menisi noin 1 tunti 40 minuuttia, bussi kierteli esimerkiksi Budvan kautta ja matka-aika venyi 2 tuntiin ja 45 minuutiin. Matkan aikana bussi tuli aivan täyteen matkustajista.
Vuoristotiet ovat mutkaisia ja paikoin todella jyrkkiä. Pudotusta saattaa olla satoja metrejä rotkoon, joten ehkä hitaampi vauhti on täällä ihan hyvä asia.

Kannattiko Kotor?
Kyllä kannatti.
Kotor on paikka, jossa yhdistyvät vuoristomaisemat, meri, vanhakaupunki, hyvä ruoka ja rento tunnelma. Sinne ei ehkä lähdetä tehokkaasti suorittamaan nähtävyyksiä, vaan enemmänkin kuljeskelemaan, pysähtymään rantaan katsomaan maisemia ja nauttimaan hitaasta matkanteosta.
Ja ehkä syöttämään välillä yhtä kaupungin lukuisista kissoista.
Onko sinulla suosikkikaupunki entisen Jugoslavian, Albanian tai Kreikan vuoristoiselta rannikolta?
Lisätietoa: https://www.rantapallo.fi/montenegro/kotor
https://kerranelamassa.fi/montenegro-matkailu/kotor
Video Kotor:
Kotor on kyllä kiva kaupunki hienolla paikalla. Monesta paikasta on ihan mahtavat näkymät. Sesonkiaikana ihmisiä kyllä oli mahdottoman paljon, mutta kauden alussa tilanne senkin suhteen on miellyttävämpi.