Löydettyäni mainoksen vanhojen autojen näyttelystä Facebookista, päätin lähteä katsomaan mitä siellä on nähtävänä.

Retro Málaga 2025 järjestettiin 24.–26. tammikuuta FYCMA-messukeskuksessa, ja se tarjosi unohtumattoman elämyksen kaikille klassikkoajoneuvojen ystäville. Tapahtuma esitteli yli 11 000 neliömetrin alueella laajan valikoiman autoja ja moottoripyöriä eri aikakausilta sekä erikoistuneita osastoja varaosille, tarvikkeille ja ajoneuvojen myyntiin. Ravintolassa oli tarjolla lounas menu 15 euron hintaan.

Ohessa kuvia näyttelystä: ensin avoautot, sitten muut autot ja lopuksi pari kuvaa moottoripyöristä sekä kuva näyttelyhallista.

Vanhan Mercedes-Benz 190 sisätilat, tilaa kahdelle ja käsimatkatavaroille.

 

Mercedes-Benz avo 1960-luvulta.

 

Tälläisen yli 30 v. ikäisen Mercedes-Benzin saa Suomessa museorekisteriin, jolloin edullista ajoa kauniina kesäpäivinä.

 

Brittiläinen urheiluauto MG 1,8 moottorilla. Nykyään kiinalaiset markkinoivat samalla nimellä sähköautoa.

 

Peugeot avo 1937, näyttelyn harvinaisuuksia.

 

Rantakirppu, näitä tehtiin Suomessakin VW kuplan pohjalle.

 

Myytävinä: edessä VW Golf 18 000 euroa ja takana vanha Ford 29 000 euroa.

 

Jaguar vm. 1952 avon kojelauta hakkaa tyylikkyydessään monien nykyajan autojen kojelaudan.

 

Entisöity ja viritetty Ford 1932.

 

Suomessa harvinainen Porschen avomalli.

 

Citreonin golf-auto.

 

Hondan pieni targa-kattoinen urheiluauto.

Saapuminen Retro Malaga -autonäyttelyyn

Tapahtumaan pääsi kätevästi paikallisjunalla, jäin pois Viktoria Kentin asemalla, joka on lentokentän ja Malagan välissä sijaitseva asema. Sieltä oli noin kilometrin kävelymatka autonäyttelyyn.

Näyttely sijaitsi Malagan kongressikeskuksessa. Pääsylippu piti ostaa rakennuksen edessä olevasta lipunmyyntipisteestä, lippu maksoi 10 euroa.

Dodge 1960-luvulta, kuvassa taustalla saman aikakauden kaupunkikuvaa Torremolinoksesta.

 

Audi Quattro oli nelivetoisena 80-luvulla ajo-ominaisuuksiltaan parhaita ja menestystä tuli myös ralleissa.

 

Bentleyn loistelias sisusta.

 

Aston Martin DB4 1961, näyttävä herrasmiessportti.

 

Chevrolet Corvette 1955 oli aikaansa edellä muotoilussa.

 

Citreonin ”iso kissa” tarjosi pehmeän ja mukavan kyydin, silloin kun ei ollut korjaamolla, totesi tuttavani aikoinaan.

 

De Lorenzo, käsintehty näyttävä harvinaisuus.

 

Vanhoissa Jaguareissa on tyyliä, kuten tässä XJS coupessakin.

 

Kaksi Volkswagenin menestyksekästä mallia, Kupla ja Kleinbuss.

 

Lancia oli menestyksekäs ralleissa 1970-80 luvuilla.

 

Nissanin maasturi, armeijalle suunnitelu.

 

Espanjalainen Seat, Suomessa samannäköistä autoa myytiin Fiat 600 nimellä.

 

Opel Manta 200, itselläni oli aikoinaan saman mallinen vakio tekniikalla.

 

Renault 8 S, minun ensimmäinen autoni oli samanlainen sininen.

Teema ja tunnelma

Tämän vuoden näyttelyn teema keskittyi 1960- ja 1970-lukujen autoilukulttuuriin, joka näkyi selvästi näyttelyssä. Paikalla olivat sekä paikallisia että kansainvälisiä näytteille asettajia.

Pyrin ottamaan valokuvia sellaisista autoista, jotka olivat harvinaisia Suomessa ja autoista jotka ovat olleet merkittävässä asemassa autoilun kehityksessä ominaisuuksiensa vuoksi.

Moto Guzzi 850.

 

Uudelleen näyttävästi kromattu moottoripyörä.

 

Tunnelmia autonäyttelystä.

Yhteenveto

Retro Auto Malaga -näyttely tarjosi ainutlaatuisen tilaisuuden sukeltaa autoilun historiaan ja nauttia vanhojen ajoneuvojen tunnelmasta. Tapahtuma osoitti jälleen kerran, kuinka vahva ja elinvoimainen autoharrastajakulttuuri on, ja miten se yhdistää ihmisiä yli sukupolvien.

Minusta oli kiva havaita että myös espanjalaiset arvostavat autoja. Useimmille paikallisille auto on vain liikkumaväline paikasta toiseen, autoista ei huolehdita ja niissä voi olla lommoja eri puolilla autoa.

Ennen autot olivat enemmän persoonallisia, nykyään monet mallit muistuttavat toisiaan olemalla laatikkomallisia citymaastureita, joiden ohjaamoa hallitsee iso kosketustoiminen näyttö, eikä sitten juuri muuta. Mitenköhän sellainen toimii yli 10 vuotta vanhana Suomen pakkasessa?

Edullisimpia näyttelyn autoja pystyy vielä korjaamaan kohtuuhintaan, nykyajan hybridi- ja sähköautojen korjaus voi maksaa pikkuauton hinnan, mikäli takuuaika on päättynyt.

Jos et päässyt osallistumaan tämän vuoden näyttelyyn, ei hätää. Retro Auto Malaga palaa jälleen ensi vuonna, ja tämä on tapahtuma, jota ei kannata jättää väliin.

Lisätietoa: tapahtuman kotisivut https://fycma.com/evento/retro-malaga-2025/?lang=en

Malagassa voit tutustua pysyvään automuseoon https://www.visit-andalucia.com/museum-of-automobiles-malaga

video Retro Malaga -autonäyttelystä:

Videon lähde: Vintage customs cars

Saattaisit myös pitää näistä:

2 kommentti

    1. Kyllä, oli mukava juttu että löysin Facebook-mainoksen jossa kerrottiin autonäyttelystä. Vastaava tapahtuma ilmeisesti järjestään myös ensi vuonna, ajankohdasta ei tietoa. Kätevästi pääsin paikallisjunalla Malagaan. Kuten kuvista näit, niin oli mielenkiintoista nähdä myös sellaisia autoerikoisuuksia joita Suomessa on tuskin koskaan ollut.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.